Time flies when you're having fun - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lieke Dartel - WaarBenJij.nu Time flies when you're having fun - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lieke Dartel - WaarBenJij.nu

Time flies when you're having fun

Door: Lieke van Dartel

Blijf op de hoogte en volg Lieke

25 September 2014 | Zuid-Afrika, Pretoria

Afgelopen weekend zijn we naar Magaliesberg geweest. Met een bakkie gingen we de berg op en daar hebben we door de lucht van rots naar rots getokkeld. Hierna zijn we doorgereden naar ons hostel dat vlakbij Sun City lag. Dit is een soort van Las Vegas, maar dan in Zuid-Afrika. Toen we bij het hostel aankwamen was er al een leuk Afrikaans feestje aan de gang en we werden dan ook meteen uitgenodigd om te komen. Uiteraard waren we de enige blanken waardoor we de nodige aandacht wel weer kregen. Ik wil niet weten op hoeveel foto’s we ondertussen staan. Nadat we dit feestje even meegevierd hadden, en we ons zelf weer eens voorschut hadden gezet met onze Nederlandse dancemoves, zijn we richting Sun City gegaan. Hier hebben we het casino bezocht, wat helaas wat tegen viel omdat ze midden in de verbouwing zaten en er voor de rest weinig te doen was. De volgende dag wilden we eigenlijk weer naar Sun City gaan om daar lekker te chillen op het (nep)strand. Helaas was het weer hiervoor niet goed genoeg en hebben we besloten om naar Pilanesberg te gaan omdat dit ook in de buurt lag. We hebben zo’n 4 uur rondgereden in dit supermooie gebied. Helaas hebben we weer niet de hele Big 5 gespot, maar wel een aantal hippo’s, zebra’s, giraffes, en buffalo’s. Van al het stof/zand in Pilanesberg is onze auto nu wel aan n poetsbeurt toe.. (Dit doen we uiteraard niet zelf haha)

Afgelopen dinsdag hebben we een presentatie gegeven over HIV/aids en daarna ook zelf HIV testen gedaan. Met een simpele (en pijnlijke) vingerprik, een druppeltje bloed en een klein apparaatje kun je zien of je HIV positief bent. Verder ben ik begonnen met mijn project om een guideline op te stellen voor staff training over eerste hulpverlening.

Gister, 24 september, was het hier ‘heritage day’. Dit is een nationale feestdag waarbij iedereen zijn eigen cultuur viert. Er wordt gedanst en gezongen. Traditionele kleding wordt gedragen en uiteraard wordt er lekker gegeten. Wij hebben deze dag gevierd samen met de inwoners van de township Mabopane. Dit was zeker een leuke ervaring!
Omdat het ook nog nationale Braai-dag was, hadden we ’s avonds weer een heerlijke braai

Ook voor dit weekend hebben we weer iets leuks op de planning: An African Farm Experience! We vertrekken morgenmiddag en komen zondagavond weer terug. Dit keer geen 10, maar 4 uur rijden dus dat is wel te doen. Ik heb er heel veel zin in want we gaan op konijnen jagen, paardrijden, zwemmen, een kampvuur maken, braaien en nog veel meer!

Volgende week moeten we onze Chico gaan inruilen voor een 10 jaar oudere Chico, ben benieuwd hoelang het duurt voordat deze auto ’s ochtends start, maar dat is weer een avontuur voor later.

Voor nu heb ik wel weer genoeg verteld. Volgende week horen jullie wel weer hoe het weekend was, of het nog een keer ‘druk’ wordt op stage, hoe het met mijn project gaat en of onze Chico ons nog veilig naar stage brengt.

Tot dan!

Ps. Gefeliciteerd met je verjaardag Dirk! & ook alvast voor jou zaterdag Koenie! Cadeau krijgen jullie 23 December, dus nog even geduld!

• 26 September 2014 - 17:17

Opa En Oma.:

Lieve Lieke,
    Je laatste verslag zojuist aan Oma voorgelezen.
    Je benut de vrije tijd goed om van alles te bezichtigen en mee te maken.
    Wij genieten van veel kleine dingen die wij nog kunnen beleven.
    Veel liefs van Oma en mij, je Opa.