Blydskap in Suid-Afrika - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lieke Dartel - WaarBenJij.nu Blydskap in Suid-Afrika - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lieke Dartel - WaarBenJij.nu

Blydskap in Suid-Afrika

Door: Lieke van Dartel

Blijf op de hoogte en volg Lieke

24 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hehe eindelijk weer tijd om een verhaal te schrijven voor mijn blog. Werd ook weer tijd want we zijn alweer 2 weken verder en nu zitten we niet meer op de helft van stage, maar al op de helft van de hele reis, wat klinkt dat nog maar kort als je het zo zegt.

Nou ik zal verder gaan waar ik gebleven was de vorige keer. Dat was voor het weekend van 11/12 Oktober. We zijn dit weekend dus naar de Blyde River Canyon geweest. Ondanks het slechte weer hebben we er toch het beste van gemaakt. Zaterdagochtend zijn we om 5.30u vertrokken om te gaan kloofen. Dit is wandelen en tussendoor van rotsen afspringen. Het zou om 8.00u beginnen maar we moesten nog 2 uur rijden vanuit ons hostel. Daar aangekomen kon het helaas niet doorgaan omdat het geregend had en de rotsen dus te glad waren. In plaats daarvan hebben we de Panorama Route gereden door de Blyde River Canyon. Helaas hebben we ook hier niet alles kunnen zien doordat het de hele dag mistig was. Zondag zouden we als het goed weer was opnieuw proberen om te gaan kloofen, helaas kon het weer niet doorgaan.

Dinsdagavond 14 Oktober zijn we mee geweest op ‘’outreach’’ met stage. Twee keer per week, op dinsdag en donderdagavond gaan ze met een bakkie, een mega pan soep en heel veel brood de straten op. Over het algemeen hebben ze vaste plekken waar ze het eten uitdelen maar ze proberen ook genoeg af te wisselen. We zijn op zo’n 7 plaatsen geweest waar je normaal ’s avonds nooit zou komen. Hier hebben we soep en brood uitgedeeld. Dit was echt super interessant om een keer meegemaakt te hebben. Het doet je weer even realiseren hoe groot de verschillen tussen arm en rijk hier zijn en hoe makkelijk je hier op straat kunt belanden. De meeste mensen zijn vrij open en vertellen hun hele levensverhaal als je er naar vraagt. Door simpelweg hun baan te verliezen, leven ze nu op straat. Een man vroeg zelfs voor kleding voor zijn pasgeboren baby.

In het weekend van 17/18 Oktober zijn we naar de Hazelwood market geweest, dit is een typisch Zuid-Afrikaanse markt met veel eetkraampjes en Afrikaanse spullen. ’s Middags zijn we in het park gaan liggen en ’s avonds zijn we naar de bioscoop geweest naar de film, City of Violence wat zich afspeelt in Kaapstad.

Zondag 18 Oktober zijn we naar het Apartheidsmuseum geweest in Johannesburg, dit was leuk maar wel heel veel informatie om te lezen in zo’n korte tijd. Gelukkig waren er ook korte films te zien waardoor je beter kon begrijpen/zien hoe de situatie soms was vroeger.

Deze week hebben we bezoek vanuit Nederland, Hilde van Schaeren van YPO is hier t/m zaterdag. Zij is vandaag bij ons langs gekomen op stage om te kijken hoe het er aan toe gaat. Verder wilde zij ook iets leuks met ons doen deze week en daarom zijn wij afgelopen dinsdag en woensdag op het allerlaatste moment naar het Kruger National Park geweest en opnieuw naar de Blyde River Canyon. Dit kwam voor ons totaal onverwachts dus dat was een hele leuke verrassing!
Het Krugerpark was super mooi. We hebben heel veel olifanten gezien in grote groepen, die liepen zelfs vlak voor ons op de weg. Helaas hebben we niet de hele big 5 gespot maar ondanks dat hebben we een geweldige dag gehad. Na het Krugerpark zijn we in een hostel vlakbij gaan slapen en de volgende dag zijn we weer vroeg opgestaan om naar de Blyde River Canyon te rijden. We wilden opnieuw proberen om te gaan kloofen want dit leek ons toch wel heel vet om te doen.
Dit keer hadden we een keer wel geluk met het weer en we zijn dus gaan kloofen! We zijn door de Blyde River Canyon gewandeld, berg op, berg af, door het bos, in de grotten en langs en in riviertjes met super mooie watervallen. Tussendoor sprongen we van rotsen van 1m tot uiteindelijk 8m hoogte. Na het kloofen zijn we weer richting Pretoria gereden en hebben we onderweg nog ergens geluncht in een klein Afrikaans restaurantje.

Dit weekend houden we het lekker rustig, dus voor nu geen spannende verhalen daarover.

Tot de volgende blog!

• 25 Oktober 2014 - 15:47

Opa Van Dartel:

Zo Lieke, Ik heb je hel verhaal van BLYDSKAP weer aan Oma voorgelezen.
    Wij genieten er erg van. Opa en Oma.