Op de helft van stage - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lieke Dartel - WaarBenJij.nu Op de helft van stage - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lieke Dartel - WaarBenJij.nu

Op de helft van stage

Door: Lieke van Dartel

Blijf op de hoogte en volg Lieke

08 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Pretoria

Er zijn alweer 2 weken voorbij sinds mijn laatste blog dus ik zal jullie weer even op de hoogte brengen van alle gebeurtenissen hier. De vorige keer schreef ik dat we in het weekend naar een Afrikaanse boerderij gingen. Nou zou je denken, ach boerderijen hebben we in Nederland ook genoeg, dat is toch niet zo spannend. Van te voren hebben wij ook even getwijfeld omdat er nog zoveel andere dingen zijn die we willen zien. Maar achteraf hebben we totaal geen spijt, want het was echt een top weekend! We hebben alles gedaan wat ik van te voren had geschreven en alles was nog 10x beter dan we verwacht hadden. Ze hadden een super mooi huis/boerderij, met 5000 hectare grond. We hebben achterin het bakkie door de velden gereden, naar de sterren gekeken, rondom het kampvuur gezeten, gezwommen, 5km run gedaan, giraffes, buffalo’s en nog veel meer dieren gespot, kalfjes en lammetjes gevoerd, paardgereden, en heerlijk gegeten! Ik hou het nu kort want het is gewoon niet te beschrijven hoe leuk dit weekend was :)

Dan over het afgelopen weekend. Dit weekend zijn we niet zo ver weg geweest. Op zaterdag zijn we naar het festival ‘’Deep in the Woods’’ geweest in de buurt van Johannesburg en zondag zijn we naar een markt geweest, ook in Johannesburg. De markt was super leuk en we hebben verschillende culturele gerechten gegeten uit verschillende landen, super lekker allemaal. Daarna hebben we nog een aantal uurtjes doorgebracht op het dakterras van een restaurantje dat erbij lag.

Ondertussen zitten we ook alweer op de helft van onze stage (nog maar 7 weken te gaan) en ik ben eindelijk begonnen met mijn project. De planning is dat ik over 2 weken staff training ga geven over eerste hulp dus ik hoop dat dit gaat lukken.
Vorige week dinsdag hebben we een ‘Fun Day’ gehad op stage. Pingpongen, flessen gooien, en we hebben ze zelfs laten spijkerpoepen. Jaja hier hebben we foto’s van!
Op donderdag hebben we een presentatie gegeven over Hygiëne aan een groep dakloze mannen. Het was interessant om hun verhalen te horen over het leven op straat, wat ze hebben meegemaakt en hoe ze omgaan met het gebrek aan goede faciliteiten. Na de presentatie hebben we ook hier HIV testen uitgevoerd voor degene die dit wilden. Omdat we dit tot nu toe eigenlijk het leukste vinden van onze stage, gaan we proberen om vaker voorlichtingen/presentaties te geven.

Komend weekend gaan we naar Blyde River Canyon Nature Reserve in Mpumalanga, dit ligt op 5 uur rijden van Pretoria dus we gaan voor 1 nacht weer een hostel boeken. Verder zijn we ook bezig met het regelen van een weekend naar het Krugerpark want we hebben nog steeds niet de hele big 5 in het wild gezien. En waarschijnlijk wordt er eind Oktober een skydive weekend georganiseerd vanuit Friends, dus dat is ook iets om naar uit te kijken!

Tot de volgende keer maar weer :)

• 09 Oktober 2014 - 08:37

Lieke:

Liek!!!! Weer een leuk verhaal :D TOPtijd heb je daar he ;) Enjoy!!!

• 10 Oktober 2014 - 16:08

Opa Van Dartel:

Lieke, wat ondernemen jullie toch veel.
    Leuk dat je er ons van mee laar genieten.